Wouter Maat is Manager Purchasing & Category Development bij Pimm® Solutions en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor het professionaliseren van de inkoop en het leveranciersmanagement van alle geschenken. Wij vroegen hem naar feestdagentrends, geschenkgewoonten van organisaties en seizoensperikelen in de zakelijke wereld. Een kijkje in de keuken bij andere organisaties en hoe zij het verschil maken bij medewerkers en relaties – met de inkoop van bijzondere Sint- en kerstgeschenken.
Waar moet je allemaal aan denken bij inkoop rond de feestdagen?
“Ik constateer dat het belang van inkopen voor Sinterklaas, kerst en oud en nieuw nog een beetje wordt onderschat. Het wordt er min of meer bijgedaan, maar het is marketingtechnisch veel interessanter dan veel bedrijven beseffen. Ook om medewerkers aan je organisatie te binden biedt deze tijd een uitgelezen kans. Een kerstcadeautje wordt omwille van gebrek aan budget eenvoudig geschrapt, maar veel werknemers hechten enorm veel waarde aan juist dit extra stukje waardering tijdens de feestdagen. Je ziet wel trends, bijvoorbeeld in het budget, of in het soort cadeaus, maar waar vóór de economische crisis the sky the limit was, is dat ondanks het herstel van de economie nooit helemaal teruggekeerd.
Ook is het merendeel van de feestdagengeschenken nog altijd erg traditioneel en houdt men het nog vaak bij de kerstkrans of de fles wijn. Maar je ziet hier wel langzaam verandering in komen. En dat is een goede zaak, wat mij betreft. Als bedrijf kun je je namelijk echt onderscheiden naar je werknemers, klanten of je relaties, wanneer je net even wat anders doet.
Wij proberen organisaties te inspireren middels ons assortiment, door dingen toe te voegen waar je misschien zelf net even niet aan denkt. Vorig jaar deden de brievenbuskerstboompjes het bijvoorbeeld erg goed, kleine kerstboompjes die in de brievenbus passen. Of bijzondere kerstballen, zoals de avocadokerstbal of de hamburgerkerstbal. Je kunt dit soort geschenken op maat laten produceren, bijvoorbeeld met je bedrijfslogo.
Er is wel verschil tussen cadeaus voor medewerkers en cadeaus voor relaties. Voor medewerkers is het vaak toch nog het traditionele cadeauaanbod, voor relaties kiezen bedrijven steeds vaker voor iets bijzonders. Maar ook dit is aan het veranderen. Bedrijven beginnen in te zien dat de primaire arbeidsvoorwaarden niet langer het belangrijkst zijn voor kandidaten om te kiezen voor een baan. De meeste bedrijven zijn de crisis te boven, dus bijna iedereen kan een goed salaris bieden. Ze moeten daarom op zoek naar onderscheid en dat kan je vormgeven door bijvoorbeeld een bloemetje te sturen als iemand ziek is, of door een bijzonder kerstcadeau te geven.”
Wanneer moet je beginnen met inkoop voor de feestdagen? Hoe ziet de planning eruit?
“Wij beginnen in januari al met het assortiment voor Pasen en in maart met Sinterklaas en kerst. Hoe eerder we de volumes af kunnen spreken met onze leveranciers, hoe interessanter het prijstechnisch geleverd kan worden. Onze klanten adviseer ik om al in september te bepalen wat je wilt gaan doen. Wanneer je pas op het laatste moment op zoek gaat, is er natuurlijk veel minder keuze.”
Wat is het gemiddelde budget dat bedrijven besteden aan geschenken voor de feestdagen?
“Tijdens de crisis was het voornamelijk het budget dat over was. Je ziet nu steeds vaker een vaste allocatie per werknemer. Ongeacht wie de werknemer is, het budget is voor iedereen gelijk. De grootte van het budget verschilt per organisatie, maar ik zie wel dat het budget gemiddeld aan het groeien is.”
Waar wordt het budget voornamelijk aan besteed?
“Nog altijd grotendeels aan voedsel, ongeveer 75 procent. Ook cadeaubonnen spelen nog steeds een aanzienlijke rol, maar dat is vooral als bedrijven niet zoveel tijd willen besteden aan geschenken. Bij bedrijven waar dit soort geschenken onderdeel zijn van de strategie, zie je vaker originele geschenken, bijvoorbeeld met het bedrijfslogo. Er is wat dat betreft geen wezenlijk verschil tussen grote en kleine organisaties; het ligt echt aan het P&O-beleid van de organisatie.”
Naar wie gaan de cadeaus?
“Het merendeel gaat naar de medewerkers, maar we zien wel dat de cadeaus voor relaties steeds belangrijker worden. Sommige bedrijven zijn zelfs al begonnen met geven van geschenken aan consumenten, dat is een hele nieuwe categorie. Vaak gebeurt dat vanuit de webcare en het gaat nu nog vooral om middelgrote bedrijven, met niet al te veel klanten. Maar ik verwacht de grote corporates dit ook steeds meer op zullen pikken. Het belang van een goede relatie met consumenten wordt immers steeds groter, door de transparantie van de digitale kanalen en de toegenomen mondigheid van de consument. Het wordt een vorm van marketing, die niet eens zo duur is. Omdat het aansluiten van nieuwe klanten vaak vier tot vijf keer duurder is dan het behouden van bestaande klanten, is het een kleine investering om op deze manier loyaliteit te bewerkstelligen.”
Is inkoop rond de feestdagen door de jaren heen veranderd?
“Het wordt steeds belangrijker. Er is een wildgroei aan kleine initiatieven: iedereen kan een chocoladeletter in een zakje stoppen en het verkopen. Maar ik ben hier wel voorzichtig in. Een relatie met een leverancier bouw je door de jaren heen op en die relatie is minstens zo belangrijk als de prijs. Maar wij bieden met ons platform wel kansen aan kleinere, opstartende bedrijven met goede ideeën, om ze een kans te geven een groter publiek te bereiken.”
Wouter Maat houdt zich als Manager Purchasing & Category Development bij Pimm® Solutions dagelijks bezig met het slimmer inkopen van de leukste attenties voor onze klanten. Heb je een goed voorstel voor een mooi, persoonlijk of attent geschenk voor werknemers, neem dan gerust contact met hem op via wouter@pimmsolutions.nl.