Een optimaal attentie- en beloningsbeleid moet vooral persoonlijk zijn en passen bij de missie van de organisatie. En dat hoeft heus niet veel te kosten, aldus Wencke Lorber, commercieel directeur van Great Place to Work Nederland. Waardering en erkenning zitten ‘m vaak in de kleine dingen.
Nee, het is niet het salaris waardoor werknemers harder gaan lopen, zegt Wencke Lorber van Great Place to Work. Mensen willen vooral waardering en erkenning. Drie thema’s staan volgens haar aan de basis van een gezonde goede werkomgeving: trots zijn op je werk, vertrouwen hebben (en krijgen), en plezier.
Een goed attentie- en beloningsbeleid haakt hierop in en bouw je volgens Wencke op vanuit vijf onderdelen:
Er is meer dan de bonus alleen. Wencke: ‘Je kunt ook belonen door iets leuks te doen met Sinterklaas of Pasen. Je hoeft ook niet altijd geld te geven. Denk eens aan een extra vrije dag, of een etentje, een persoonlijk geschreven kaartje of een bedankje delen tijdens een (online)vergadering. Momenten in plaats van geld.’’
Wat maakt een attentie net iets anders dan anders? Wencke: ‘Het zit ‘m vaak in de kleine dingen. Een handgeschreven kaartje, maar ook hoe je een compliment geeft. Een voorbeeld is “de warme douche” bij Lean Consultancy Group. Alle medewerkers staan hiervoor in een cirkel en geven elkaar alleen maar complimenten of bedankjes. Zet mensen openlijk in het zonnetje.’
‘Een cruciaal onderdeel van een goed beloningsbeleid is transparantie en eerlijkheid. Bij sommige organisaties krijgt alleen Sales de bonus, of specifieke managementlagen. Dat vinden wij geen optimaal beleid. Bedank ook eens de backoffice, bijvoorbeeld met een bloemetje, of door ze mee uit eten te nemen. Zorg ervoor dat iedereen de erkenning kan krijgen voor het werk dat zij doen.’
Straalt het warmte uit? Wencke: ‘Wat we zien na jaren onderzoek, is dat het qua persoonlijke aandacht steeds meer gaat van ‘mens centraal’ naar ‘individu centraal’.’ Je kunt al een extra stapje zetten door in plaats van een algemene cadeaubon een cadeaubon uit te kiezen die past bij iemands interesses. Wencke: ‘De waarde is precies hetzelfde, maar wat betreft extra aandacht zijn er enorme verschillen.’
‘Alle vijf de punten zijn belangrijk, maar nummer vijf kan vaak het lastigste onderdeel zijn. Als er geen duidelijke visie binnen de organisatie is, loopt het attentiebeleid daar vaak op stuk. ‘Stel, je organisatie heeft als een van de kernwaarden Ondernemerschap. Zorg ervoor dat mensen die dit laten zien in de organisatie extra erkend worden of maak het mogelijk dat mensen binnen de organisatie hun eigen bedrijfje kunnen opstarten.’
Great Place to Work
Great Place to Work helpt organisaties bij het worden van een goede werkgever. Zo onderzoeken ze bijvoorbeeld hoe tevreden werknemers zijn. Zaken die dat bepalen zijn niet het salaris, het gebouw of een leuke leasebak. Waar het wel om draait: trots, vertrouwen en plezier. Wencke: ‘Deze drie thema’s vormen de basis voor al onze onderzoeken.’
Zo is er de jaarlijkse Trust-index, een onderzoek waarbij medewerkers reageren op 58 stellingen rondom die drie thema’s. Daarnaast neemt Great Place to Work culture audits af, opgesteld aan de hand van negen thema’s die het werkgeversbeleid binnen de organisatie vormen. Wencke: ‘We kijken bijvoorbeeld hoe het beleid is opgesteld ten aanzien van belonen, of luisteren naar mensen. We vragen daarnaast aan de mensen zelf wat hun organisatie tot een Great Place to Work maakt, en wat ze als eerste zouden veranderen als dat zou kunnen.’
Purpose
Potentiële medewerkers kijken steeds meer naar de purpose van een bedrijf, welke cultuur er heerst en of deze past bij de eigen normen en waarden. Wencke: ‘En het zijn niet alleen de millennials die hier op letten, maar alle generaties.’ Waarbij jongeren autonomie nog net iets belangrijker vinden dan ouderen. Wencke: ‘Ze willen iets wezenlijks bijdragen aan de organisatie. Dan moeten mensen wel de vrijheid en veiligheid voelen om eigen initiatief te nemen. Uiteindelijk draait het om vertrouwen. Een omgeving waarin je veel meer genegen bent om je uit te spreken omdat je weet dat er op een goede manier mee wordt omgegaan.’
Persoonlijk en passend attentiebeleid
De belangrijkste verbetertips van Wencke: maak het persoonlijker en passend bij de organisatie. En het hoeft dus ook niet veel te kosten, ook qua tijd of administratie. Wencke: ‘Ken je personeel. Vraag ze naar hun passies. Uiteindelijk is het zijn van een Great Place to Work iets van de hele organisatie. Het gaat erom hoe je dagelijks met elkaar omgaat.’
Op 26 maart 2019 wordt de nieuwe ranking van de 10 Best Workplaces in Nederland (de hoogst scorende gecertificeerde organisaties) weer bekend gemaakt.
De administratie van je attentiebeleid tot in de puntjes op orde
Met je handen in het haar over hoe je het attentiebeleid correct verwerkt voor de werkkostenregeling (WKR)? De automatische rapportages van Pimm® en kennis maken daar een eind aan. Ingekochte attenties worden direct gecategoriseerd en gerapporteerd in diverse gelegenheden/kostenplaatsen. Plus: de inkoop van attenties is direct efficiënter geregeld. Vraag hier een gratis demo aan of bekijk hieronder de checklist.