De vraag die elk jaar terugkomt wat betreft het kerstgeschenk: wát geven we het personeel dit jaar toch weer? Grote kans dat jouw organisatie daar nu, in de zonnigste tijd van het jaar, al mee bezig is. Wij willen daar nog een kritische vraag aan toevoegen, namelijk: kan het inkopen van kerstgeschenken voor personeel ook slimmer, met minder hoge (verborgen) kosten? Tipje van de sluier: dat kan!
Een traditioneel kerstpakket of iets anders?
Werkgevers en personeel zien het kerstgeschenk vooral als waardering voor de inzet in het afgelopen jaar. Het traditionele kerstpakket blijft populair. In het Grote Kerstpakkettenonderzoek van De Zaak uit 2017 gaf 40% van de geïnterviewde werknemers aan dat ze het liefst een traditioneel kerstpakket ontvangen. Een derde ontvangt daarentegen liever een vrij besteedbare cadeaubon zoals een bol.com bon.
Ongemerkt hoge kosten door wildgroei leveranciers
Wat je ook kiest voor je personeel deze kerst, vaak wordt het kerstgeschenk door één team of afdeling aangeschaft en geadministreerd – bij een leverancier naar keuze. Lekker overzichtelijk. Misschien hebben ze zelfs korting kunnen krijgen. Nu is het echter zo dat in de loop van een jaar een gemiddelde organisatie honderden geschenken bestelt voor allerlei feestelijke (en minder feestelijke) momenten. Daar zijn diverse afdelingen en leveranciers bij betrokken. Denk bijvoorbeeld aan de HR-afdeling en het secretariaat die verantwoordelijk zijn voor jubilea, afscheid, pensioen en eerste werkdagen. Het secretariaat bestelt ook regelmatig op ad hoc basis cadeautjes voor relaties en werknemers. De klantenservice is weer verantwoordelijk voor coulancegeschenken voor klanten. Zo zijn er meer afdelingen die bij uiteenlopende, ‘eigen’ en geliefde leveranciers geschenken bestellen. Dit is je tail spend: de grote groep leveranciers waar jouw organisatie te weinig ‘spend’ om serieus mee in onderhandeling te gaan en inkoopafspraken mee te maken. Met als gevolg dat je weinig inzicht hebt in de total cost of ownership (TCO) van de administratieve afhandeling van al deze facturen, declaraties en de wettelijke regelingen als de Werkkostenregeling (WKR). Dan lijkt dat ene kerstgeschenk een goede deal, maar door de wildgroei lopen de totale indirecte kosten voor geschenken ongemerkt behoorlijk op.
Leveranciersmanagement met Pimm®
Wanneer jouw organisatie niet alleen met kerst het personeel verrast met een cadeautje, kan het centraliseren van alle leveranciers voor geschenken weleens voordelig uitpakken. Vooral bij bedrijven met meer dan 200 medewerkers loopt de meter ‘verborgen kosten’ snel op. Met een one-stop webshop zoals Pimm® is er opeens nog maar één leverancier voor al deze geschenken. Op de webshop zijn duizenden leveranciers aangesloten, waaronder ook de favoriete lokale bloemist van het personeel. En je kunt er natuurlijk terecht voor diverse kerstgeschenken. Door de inkoop van geschenken te centraliseren realiseer je een aanzienlijke kostenreductie op de tail spend, krijg je overzicht en verminder je het aantal facturen en declaraties. Ook zorg je voor een juiste wettelijke administratie. Wellicht levert het wel zóveel op dat het budget voor het kerstgeschenk voor het personeel dit jaar misschien wel omhoog kan. Slim!