Zoals je wellicht weet, veranderen de regels voor de WKR in 2024. De vrije ruimte is namelijk verlaagd van 3% naar 1,9%. Met deze verandering is het goed om kritisch naar jouw attentie-/cadeaubeleid te kijken. Past dit namelijk nog in de huidige markt en binnen de nieuwe regels?
Myrthe, Customer Success Manager bij Pimm®, vertelt jou wat een attentiebeleid is en waarom deze belangrijk is voor jouw organisatie. Aan het einde van deze blog bieden we jou een gratis template aan, zodat jij zelf aan de slag kan met het attentiebeleid van jouw organisatie.
Een attentiebeleid is een beleid dat beschrijft voor welke gelegenheden een organisatie standaard aandacht wil geven aan werknemers. Daarnaast wordt er ook beschreven hoe deze cadeaus en geschenken worden verstrekt en ontvangen door werknemers, klanten en/of zakenpartners.
Het beleid beschrijft dus de criteria en richtlijnen voor het geven van cadeaus en heeft als doel ervoor te zorgen dat een cadeau-uitwisseling past binnen de normen en waarden van een organisatie.
Elk attentiebeleid is anders en kan dan ook verschillende elementen bevatten, afhankelijk van de specifieke behoeften en doelstellingen van de organisatie. De volgende elementen zijn van invloed op jouw attentiebeleid en zijn dan ook belangrijk om inzichtelijk te krijgen voordat je deze opstelt:
Doelstellingen: Wat zijn de beweegredenen voor het opstellen van een attentiebeleid? Het is van belang om dit voor ogen te hebben voordat je met jouw attentiebeleid aan de slag gaat. Denk bijvoorbeeld aan het bevorderen van de werknemerstevredenheid of het zorgen voor uniformiteit.
Criteria & richtlijnen: Voor een attentiebeleid is het belangrijk om de criteria en richtlijnen waaraan cadeaus moeten voldoen te beschrijven. Zoals de hoogte van de waarde, welke geschenken zijn toegestaan of juist verboden en de eisen waaraan een geschenk moet voldoen.
Geefmoment: Op welke momenten wil jij jouw collega's van een attentie voorzien? Deze momenten kun je onderverdelen in persoonlijke gebeurtenissen (zoals een verjaardag of verhuizing), zakelijke gebeurtenissen (zoals een jubileum of een afscheid) en themadagen (zoals; Sinterklaas of Pasen).
Verantwoordelijken: Bepaal van te voren welke werknemers verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van het attentiebeleid. Vanuit hier kun je acties toewijzen aan personen zodat zij zich betrokken en verantwoordelijk voelen voor bepaalde geefmomenten. Dit zorgt weer voor meer draagvlak voor het attentiebeleid.
Uit onderzoek is gebleken dat het geven van een compliment en waardering mensen gelukkiger maakt dan bonussen of een hoog salaris. Dit is omdat waardering psychologische behoeften vervult die inherent zijn aan ons als sociale wezens. Een goede theorie die dit goed uitlegt is de theorie van Abraham Maslow.
Complimenten en waardering voldoen aan de behoefte van erkenning en waardering, die op het op twee na hoogste niveau van de piramide staat. Het kopje geld vervult onze fysiologische en veiligheidsbehoeften. Hier valt onder: het hebben van voedsel, onderdak, gezondheidszorg en financiële zekerheid. Echter worden zodra deze behoeften zijn vervuld andere behoeften belangrijker voor ons welzijn en geluk.
Kortom, hoewel geld belangrijk is voor onze materiële behoeften en welzijn, vervullen complimenten en waardering psychologische behoeften die inherent zijn aan ons als sociale wezens en ons helpen ons gelukkiger en meer voldaan te voelen. Het is daarom belangrijk om hier als organisatie op in te spelen met bijvoorbeeld een attentiebeleid.
Naast de algemene geefmomenten zoals een jubileum, verjaardag, huwelijk of geboorte kun je ook nadenken over themadagen die bij jouw organisatie passen. Zit jouw organisatie bijvoorbeeld in de zorgsector? Haak dan in op Dag van de Zorg. Zijn jouw collega’s voornamelijk leraren? Denk dan aan Dag van de Leraar.
Er zijn ook algemene dagen, zoals Nationale Complimentendag, die je kunt gebruiken om jouw collega's in het zonnetje te zetten. Dit zijn leuke momenten waarvan jouw collega’s niet zozeer een cadeau verwachten, waardoor het juist nog leuker is om iets te ontvangen!
Ben je enthousiast geworden om aan de slag te gaan met jouw attentiebeleid? Of wil jij jouw beleid onder de loep nemen? Wij hebben een voorbeeld van een attentiebeleid voor jou uitgewerkt. Dit template is geheel aan te passen zodat jij ook zelf aan de slag kunt met jouw attentiebeleid. Download deze via de knop onder de afbeelding!