26
August
2020

5 cadeauprincipes - zo kies je het juiste cadeau voor je collega

Iedereen doet het – het geven van cadeaus, zowel zakelijk als privé. Maar wat schuilt er achter het geven van cadeaus? Dimitri Mortelmans, hoogleraar sociologie aan de universiteit van Antwerpen, deed onderzoek naar cadeaus. En, hij vond best leuke inzichten. Hieronder lichten we vijf cadeauprincipes van hem toe, zodat je precies weet wat je wel en niet moet kiezen als cadeau voor je collega.

1. Een cadeau versterkt en verlengt relaties

Het onderliggende principe van het uitwisselen van cadeaus is dat het onze relaties versterkt - en verlengt. Maar, er staat niet voor niks ‘uitwisselen van cadeaus’. Als we een cadeau weggeven verwachten we namelijk, onbewust, dat we op een bepaald moment ook iets terug krijgen.

2. We willen laten zien dat we ons best doen

Het idee van een cadeau is dat we elkaar willen verrassen. Vandaar dat we het ook heel normaal vinden om cadeaus in te pakken, of in te laten pakken. Maar waarom eigenlijk? Door het inpakken van een cadeau creëer je een verrasmoment voor de ontvanger. Deze verrassing laat zien dat we moeite hebben gedaan om iets speciaals voor elkaar uit te zoeken.

3. Niet ieder cadeau werkt

En dat gaat niet alleen om smaak of interesses. Het geven van een veel te dure of goedkope cadeaus kan bijvoorbeeld ongepast zijn. Waarom? Je kunt de ontvanger op deze manier in een ongemakkelijke positie plaatsen. Hier gaat namelijk ook het eerste principe op, bij een te duur cadeau kan de ontvanger het gevoel hebben iets prijzigs terug te moeten geven. Bij een té goedkoop cadeau kan de ontvanger zich afvragen waarom hij of zij zo weinig waard is.

4. Heeft iemand een verlanglijstje? Gebruik deze dan!

Het naleven van een verlanglijstje voelt misschien alsof je niet genoeg je best hebt gedaan om een speciaal, persoonlijk, cadeau te kiezen. Echter, we leven efficiënter en hebben ook specifiekere voorkeuren. Onze cadeauwensen worden daarmee ook steeds specifieker. Het volgen van een verlanglijstje werkt, volgens onderzoekers van Harvard en Stanford. Het is namelijk attent om de wensen van een ander te volgen.

5. Het hoeft niet (altijd) inclusief toeters en bellen

Als je hier bij stil staat geven we elkaar voortdurend cadeaus, denk bijvoorbeeld aan die ene koffie die je voor je collega hebt betaald. Het hoeft ook niet altijd groots te zijn, om het aan te laten voelen als een cadeautje. Een kaartje met een persoonlijke boodschap doet bijvoorbeeld al veel meer dan je misschien denkt.

Even geen inspiratie voor het cadeau van je collega?

Houdt dan de vijf cadeauprincipes hierboven in je achterhoofd. Ook Pimm® kan je hierbij helpen. Via de Pimm® cadeaushop vind je namelijk alles wat je zoekt voor een zakelijk geefmoment. Denk bijvoorbeeld aan bloemen, cadeaukaarten, dranken, kraamcadeaus en ga zo maar door. Waarom je de Pimm® cadeaushop gebruikt? Je hoeft niks meer voor te schieten, het is gebruiksvriendelijk en het reduceert het aantal facturen en declaraties voor de financiële afdeling. Oftewel: een WIN-WIN.

Wil je meer informatie over wat de Pimm® cadeaushop kan betekenen? Lees dan hier verder >

Voor elk terugkerend moment biedt Pimm® een passende cadeauservice óf voor elke gelegenheid een passend cadeau. Download hier de complete brochure.

download hier →

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bedankt! Je inschrijving is gelukt.
Oeps! Er is iets fout gegaan, probeer het later opnieuw.
PIMM op bezoek bij:Multi Flora! 🌸
lees verder    →
Deze geefmomenten komen er aan!
Zie hier welke Geefmomenten op de planning staan!
lees verder    →
Ben jij dit jaar het haasje om een paasattentie voor jouw collega's te kiezen?
Doe hier je inspiratie op voor een feestelijk Pasen!
lees verder    →
Een goed attentiebeleid, waar moet je beginnen?
Myrthe, Customer Success Manager bij Pimm®, vertelt jou wat een attentiebeleid is en waarom deze zo belangrijk is voor jouw organisatie.
lees verder    →
Werkkostenregeling (WKR) 2024: Hoe gebruik je het?
Hoe werkt het en waar moet je rekening mee houden? Wij leggen het je kort en krachtig uit!
lees verder    →
Het aantal leveranciers verminderen in 3 stappen
in 3 stappen.
lees verder    →